Zero taxe pentru aeronave și piese de schimb. După luni de tensiuni, cerere în scădere și soluții creative pentru evitarea tarifelor, Uniunea Europeană și Statele Unite au ajuns la un acord comercial săptămâna trecută. Anunțul a fost primit în mare măsură cu optimism de industria aviației.

Acordul comercial vizează bunuri și servicii din mai multe sectoare economice și nu se limitează exclusiv la aviație. Acesta acoperă în principal, domeniile energiei, oțelului și agriculturii. Se pare că presiunile intense exercitate de Delta Air Lines și GE Aerospace au contribuit la obținerea unor condiții favorabile pentru sectorul aviatic.

Avioanele și componentele scutite de tarife

UE și SUA au convenit asupra unui regim tarifar zero pentru toate aeronavele și piesele de schimb. Vestea este una bună pentru companii precum Airbus și Boeing, care ar fi avut de suferit din cauza tarifelor americane și a unei posibile reacții reciproce din partea Europei. Panica a izbucnit după ce președintele american Donald Trump a impus în aprilie un tarif de 25% asupra importurilor din UE. Această taxă a fost redusă acum la 15%, cu o scutire suplimentară pentru industria aviatică.

Îngrijorările au fost parțial atenuate în iunie, la Salonul Internațional de Aeronautică de la Paris, când secretarul american al Transporturilor, Sean Duffy, și-a exprimat preferința pentru un regim tarifar zero în aviație. Acordul politic de săptămâna aceasta, anunțat pe 27 iulie, nu este încă obligatoriu din punct de vedere juridic și va necesita discuții suplimentare înainte de implementare. Cu toate acestea, oferă claritate și ușurare pentru o industrie care depinde de cooperarea globală.

Scutirea pentru aeronavele și componentele din UE a intrat deja în vigoare la 1 august. UE a precizat că aceasta oferă „o reducere imediată a tarifelor pentru industriile cheie ale UE” și a adăugat că cele două părți vor continua să colaboreze pentru a include mai multe produse pe lista scutirilor.

Reacții pozitive de ambele părți ale Atlanticului

Companiile și grupurile de lobby de pe ambele continente au fost ușurate de perspectiva unui acord comercial care scutește aviația. Atât GE Aerospace, cât și Delta Air Lines au susținut acordul. Din partea sa, CEO-ul Delta, Ed Bastian, a declarat că acesta va permite „creșterea transportului aerian ca motor cheie al expansiunii economice, al inovării și al locurilor de muncă de înaltă calitate în America”.

Președintele și directorul general al GE Aerospace, Larry Culp, a subliniat că acordul „recunoaște rolul important pe care îl joacă industria aerospațială în stimularea creșterii economice, a locurilor de muncă și a inovării”. Nu este surprinzător că acești doi actori sunt mulțumiți de anunț, mai ales că se spune că au jucat un rol cheie în demersurile de lobby pe lângă președintele Trump.

Grupul european de lobby Airlines for Europe a declarat că acordul oferă „certitudine pe termen lung” și evită întreruperea lanțurilor de aprovizionare, creșterea costurilor operaționale și întârzierile în lansarea de aeronave mai noi și mai eficiente. Totodată, a avertizat că tarifele de 15% impuse de SUA asupra altor industrii europene „vor afecta competitivitatea de ambele părți ale Atlanticului”.

Soluții creative pentru evitarea tarifelor

Tarifele aplicate aeronavelor și componentelor înseamnă că, în cazul livrării unui Airbus către Statele Unite, de exemplu, se vor aplica taxe de import. Acest lucru afectează majoritatea livrărilor de aeronave Airbus către SUA, cu excepția celor construite la linia de asamblare finală a companiei din Mobile, Alabama. Așa cum s-a analizat anterior, tarifele reciproce între SUA și Europa ar fi avut un efect dăunător atât pentru Airbus, cât și pentru Boeing. Analiștii avertizează că Boeing ar fi putut fi chiar cel mai afectat în acest scenariu.

Delta Air Lines a găsit o soluție creativă pentru a evita plata tarifelor în perioada în care acestea au fost în vigoare în acest an. În loc să livreze un Airbus A350 direct în Statele Unite, compania l-a redirecționat către Japonia. Atâta timp cât aeronava continua să opereze zboruri internaționale, nu era necesară plata taxei de import.

Directorul companiei a declarat că „nu va plăti tarife pentru niciuna dintre livrările de aeronave pe care le preia”.

În Europa, Ryanair a adoptat o poziție similară. Directorul general al grupului, Michael O’Leary, a declarat că acordul companiei aeriene cu Boeing prevede că producătorul trebuie să plătească tarifele americane. Dacă va fi necesar, O’Leary a sugerat înregistrarea livrărilor sub marca britanică pentru a evita tarifele impuse de UE. Acordul dintre Marea Britanie și SUA scutește, de asemenea, aeronavele și componentele de tarife.

Pe scurt

  • Tarife eliminate: UE și SUA au convenit asupra unui regim zero tarif pentru toate aeronavele și piesele de schimb, scutirea intrând în vigoare pe 1 august.
  • Reducere semnificativă: Tarifele Trump au scăzut de la 25% la 15% pentru alte sectoare, cu excepție completă pentru industria aviatică.
  • Susținere din industrie: Delta Air Lines și GE Aerospace au salutat acordul, care oferă „certitudine pe termen lung” și evită întreruperea lanțurilor de aprovizionare.
  • Soluții creative: Companiile au găsit modalități de evitare a tarifelor – Delta prin redirecționarea către Japonia, Ryanair prin marca britanică.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.