Operatorul aerian low-cost Wizz Air traversează una dintre cele mai dificile perioade din istoria sa recentă, după ce joi și-a redus pentru a doua oară în ultimele șase luni estimările privind profitul net anual. Compania se confruntă cu probleme serioase cauzate de imobilizarea la sol a unei părți semnificative din flotă și de contextul economic instabil.

Rezumat

  • Wizz Air și-a redus estimările de profit pentru a doua oară în șase luni, acțiunile scăzând cu 12,7%.
  • Problemele motoarelor Pratt & Whitney GTF au imobilizat 20% din flotă.
  • Compania prevede profit net de 250-300 milioane euro, în scădere de la 350-450 milioane euro estimate anterior.

Principala provocare cu care se confruntă transportatorul aerian este legată de problemele tehnice ale motoarelor Pratt & Whitney GTF, care au dus la imobilizarea a aproximativ 20% din flota sa. Această situație a avut un impact major asupra performanței financiare a companiei, după cum a subliniat directorul general Jozsef Varadi.

„Ne-am adaptat operațiunile la situația complexă creată de imobilizarea unei cincimi din flota noastră din cauza problemelor cunoscute ale motoarelor GTF. Acest lucru se reflectă direct în structura costurilor noastre”, a explicat Varadi într-un comunicat oficial.
Impactul acestor probleme s-a făcut resimțit imediat pe piața de capital, unde acțiunile Wizz Air au înregistrat o scădere bruscă de 12,7% în primele ore ale zilei de joi.

Din punct de vedere financiar, situația este îngrijorătoare. Compania a raportat o pierdere operațională de 75,9 milioane de euro în trimestrul al treilea, deși aceasta reprezintă o îmbunătățire față de pierderea de 180,4 milioane de euro înregistrată în aceeași perioadă a anului precedent. Rezultatul este cu atât mai dezamăgitor cu cât analiștii anticipau un profit operațional de aproximativ 10,6 milioane de euro.

În acest context, Wizz Air și-a revizuit dramatic previziunile financiare. Pentru anul fiscal care se încheie în martie, compania estimează acum un profit net între 250 și 300 milioane de euro, o scădere semnificativă față de prognoza anterioară de 350-450 milioane de euro.
Varadi a recunoscut că problemele tehnice vor continua să afecteze compania pentru cel puțin următorii doi-trei ani. „Am constatat că aceste dificultăți persistă mai mult decât am anticipat inițial și au consecințe mai ample decât ne așteptam”, a declarat el pentru agenția Reuters.

Există totuși și câteva semne de optimism. Compania speră că 2025 va aduce o ameliorare a situației, inclusiv reluarea completă a zborurilor către Tel Aviv în sezonul de vară. Această perspectivă se înscrie într-un context mai larg în care companiile aeriene europene își pun speranțe într-un 2025 mai bun, după un 2024 marcat de creșteri ale costurilor, instabilitate geopolitică și constrângeri de capacitate.

Pentru a menține rutele esențiale operative, Wizz Air a recurs la închirierea de aeronave în regim wet lease (care include și echipajul), o soluție costisitoare care a contribuit la performanța sub așteptări a acțiunilor companiei pe piața europeană.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.