Compania aeriană low-cost Wizz Air anticipează că perturbările cauzate de problemele cu motoarele Pratt & Whitney se vor prelungi până la sfârșitul anului 2027.

Într-o conferință de marți, directorul financiar al companiei a descris situația drept „extrem de frustrantă” și a precizat că nu există „nicio garanție absolută” că întreaga flotă va fi complet operațională până la acea dată.

Reuters informează că Wizz Air are în prezent 38 de aeronave A320neo și A321neo imobilizate pentru întreținerea motoarelor Pratt & Whitney. Deși acest număr este o scădere față de maximul de 60 de aeronave atins în urmă cu un an, el înseamnă încă aproape un sfert din flota de avioane Airbus de ultimă generație a companiei. Situația generează nu doar costuri neprevăzute care afectează direct profitabilitatea companiei, dar limitează și flexibilitatea și oportunitățile de creștere în privința programării rutelor.

La mâna producătorului

Motoarele Pratt & Whitney PW1000G utilizate pe aeronavele din familia Airbus A320neo, precum cele din flota Wizz Air, prezintă un defect de fabricație cunoscut care constă în contaminarea cu pulbere metalică a componentelor turbinei de înaltă presiune și ale compresorului. Aceasta a condus la inspecții și reparații pe scară largă, la imobilizarea la sol a sute de aeronave și la perturbări operaționale semnificative pentru companiile aeriene în ultimii ani. Impactul se reflectă clar în situația financiară a Wizz Air.

În rezultatele sale pentru anul fiscal 2025, încheiat la 31 martie 2025, Wizz Air a raportat o scădere de 61,7% a profitului operațional, ajuns la 167,5 milioane de euro (195 de milioane de dolari), față de 437,9 milioane de euro (510 milioane de dolari) în anul fiscal 2024. Compania a invocat „provocări semnificative” legate de întreținerea motoarelor P&W. Jozsef Varadi, CEO-ul exasperat al Wizz Air, a deplâns situația: „Nu ne controlăm pe deplin destinul aici; suntem la mâna producătorului”.

Marți, la conferința International Society of Transport Aircraft Trading de la Praga, directorul financiar al Wizz Air, Ian Malin, a declarat că compania încă așteaptă să vadă îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește timpul de reparație din partea P&W. Aceasta va fi esențial ca să atingă obiectivul de a rezolva toate problemele până la sfârșitul anului 2027:

„În ansamblu, planul actual este să readucem în serviciu întreaga flotă până la sfârșitul anului calendaristic 2027. Acesta este obiectivul către care ne îndreptăm. În prezent, Pratt arată o oarecare disponibilitate a motoarelor, dar timpul total de reparație nu se îmbunătățește. Pratt a spus că acesta va scădea. Nu am văzut încă acest lucru. Este extrem de frustrant, deoarece ne confruntăm cu această situație de doi ani și jumătate.”

Impactul asupra flotei Wizz Air

Wizz Air operează o flotă formată exclusiv din aeronave Airbus cu fuzelaj îngust, dintre care aproape trei sferturi sunt A320neo sau A321neo, ceea ce o expune în mod special la problemele legate de motoarele P&W. Malin spune că numărul de aeronave imobilizate din cauza timpilor lungi de așteptare pentru inspecțiile legate de motoarele GTF a scăzut la 38, de la un maxim de 60 în urmă cu un an. Cifra a scăzut și de la finele lunii iunie, când se situa la 41.

Datele de la Planespotters.net arată că aceste 38 de aeronave reprezintă 22% din cele 173 de aeronave de nouă generație ale Wizz Air. Două dintre acestea sunt A320neo, iar 36 sunt A321neo. Wizz Air este în prezent cel mai mare operator mondial de A321neo, cu comenzi restante pentru încă 267 de aeronave care urmează să fie livrate până în 2029.

Modelul A321XLR cu rază lungă de acțiune va constitui o parte din aceste aeronave A321neo, deși nu în număr atât de mare pe cât se prevăzuse inițial. Wizz Air a comandat inițial 47 de aeronave de acest tip, dar reduce acum angajamentul după ce a decis să închidă baza din Abu Dhabi. Compania se așteaptă acum să preia maximum 15 avioane A321XLR și să convertească restul în comenzi obișnuite de A321neo.

Rute noi din Gdańsk

În ciuda provocărilor continue legate de P&W, Wizz Air a anunțat săptămâna aceasta o serie de rute noi din Aeroportul Lech Walesa din Gdańsk. Aeroportul reprezintă una dintre principalele baze operaționale ale Wizz Air de două decenii și găzduiește nouă aeronave bazate acolo pentru a deservi piața din nordul Poloniei și dincolo de aceasta. Compania a lansat rute noi către Madrid și Catania pentru sezonul de iarnă și a adăugat acum cinci noi destinații pentru lunile următoare.

Poprad va începe pe 25 decembrie cu zboruri de două ori pe săptămână, în timp ce Atena și Tallinn vor debuta pe 1 mai (cu trei, respectiv cinci zboruri pe săptămână). O zi mai târziu se vor adăuga Nisa și Vilnius, cu câte patru zboruri pe săptămână fiecare. Rivala Wizz Air, Ryanair, este cea mai mare companie aeriană din Polonia, reprezentând aproximativ 37% din capacitatea țării, potrivit Air Service One, comparativ cu 23% în cazul Wizz Air.

Cu toate acestea, situația este inversată în Gdańsk, care a fost întotdeauna o piață puternică pentru Wizz Air, al doilea ca mărime după Aeroportul Chopin din Varșovia dintre cele 12 aeroporturi poloneze în care operează. În 2024, Wizz Air a transportat 2,8 milioane de pasageri la Gdańsk, depășind cu mult cei 2,1 milioane ai Ryanair, ceea ce explică de ce compania mizează pe această poziție de forță pentru a-și dubla numărul de rute noi.

Pe scurt

  • Wizz Air are 38 de aeronave A320neo și A321neo imobilizate pentru întreținerea motoarelor Pratt & Whitney, reprezentând 22% din flota de nouă generație a companiei.
  • Profitul operațional a scăzut cu 61,7% în anul fiscal 2025, ajungând la 167,5 milioane de euro, față de 437,9 milioane de euro în 2024.
  • Problemele vor continua până la sfârșitul anului 2027, fără garanții că întreaga flotă va fi operațională până atunci, iar timpii de reparație nu s-au îmbunătățit.
  • Compania nu controlează situația, fiind dependentă de capacitatea producătorului de a accelera reparațiile motoarelor defecte.
  • Wizz Air continuă expansiunea, anunțând cinci noi rute din Gdańsk, unde a transportat 2,8 milioane de pasageri în 2024.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.