De la înființarea sa în 1933, Turkish Airlines s-a extins constant, transformându-se într-unul dintre cei mai mari jucători pe piața internațională din lume. Compania aeriană deține acum un record mondial Guinness pentru zboruri către mai multe țări decât oricare alta, deservind 131 de națiuni în peste 350 de destinații. Alături de creșterea rețelei sale, compania aeriană și-a extins rapid și flota.
Potrivit datelor ch-aviation, Turkish Airlines operează în prezent 449 de aeronave și se așteaptă să depășească pragul de 500 de avioane până la sfârșitul anului 2025. Privind mai departe în viitor, compania aeriană își propune să ajungă la o flotă de 800 de aeronave până în 2033, când va sărbători 100 de ani de existență. Tom Boon, de la Simple Flying, a discutat recent în exclusivitate cu președintele consiliului de administrație, prof. Ahmet Bolat, care a explicat ce stă la baza acestei expansiuni și cum intenționează compania aeriană să o realizeze.
Turkish Airlines se așteaptă să atingă 500 de aeronave până la sfârșitul anului
Compania aeriană a cunoscut o expansiune rapidă în ultimele două decenii. A primit cea de-a 100-a aeronavă în 2006 și a dublat acest număr doar șase ani mai târziu. Până în 2016, flota crescuse la 300 de aeronave, iar în 2023 a depășit pragul de 400. Acum, Turkish Airlines se așteaptă să ajungă la 500 de aeronave până la sfârșitul acestui an.
Bolat a explicat că această creștere este determinată de „dinamica puternică a cererii în întreaga noastră rețea, avantajele strategice ale Istanbulului ca hub global, extinderea de noi rute, contribuția crescândă a operațiunilor de transport de marfă și rolul complementar al companiei noastre low-cost AJet”. Compania aeriană deține o cotă de piață globală de aproximativ 2,3%, mai mică decât cea de 4,3% a United, dar a crescut mai rapid decât orice alt operator în ultimul deceniu.
Datele Cirium arată că este programată să opereze peste 378.000 de zboruri în acest an, cu o medie de peste 1.000 pe zi. În plus, AJet, filiala low-cost dedicată a companiei aeriene, extinde și mai mult acoperirea Turkish Airlines pe piețele sensibile la preț. Bolat a adăugat:
„Acest model cu două mărci permite Turkish Airlines să își mențină poziția premium pe piețele globale, captând în același timp creșterea cererii pe distanțe scurte și pe piața internă. Luate împreună, acești factori fac ca extinderea la peste 500 de aeronave până la sfârșitul anului 2025 să fie atât strategic convingătoare, cât și operațional viabilă.”
Turkish Airlines în discuții cu producătorii pentru o comandă masivă
Flota actuală a Turkish Airlines numără 449 de aeronave comerciale și de marfă, o combinație de aeronave Airbus și Boeing cu fuselaj larg și îngust. Acestea includ avioane Airbus CEO și din familia NEO, A330, A350-900, Boeing 737-800, MAX 8, 737-900ER, 777-300ER și 787-9 Dreamliner. Compania aeriană are, de asemenea, peste 300 de aeronave în comandă, acoperind tipuri precum A321neo, A350 și 737 MAX 8.
Potrivit Planespotters.net, a primit opt aeronave noi în acest an și a adăugat încă șase în leasing. De ceva timp, Turkish pare să pregătească una dintre cele mai mari comenzi de aeronave din istoria sa. La AGA IATA de anul acesta din New Delhi, Bolat a declarat pentru Aviation Week: „În curând vom ști dacă vom continua cu Boeing sau cu Airbus. Suntem foarte aproape. Există o diferență în ceea ce privește acordul actual… Când Turkish Airlines a anunțat pentru prima dată că dorește să comande 600 de aeronave, toate companiile aeriene din Golf au fost șocate.”
Avioane | De livrat |
---|---|
Airbus A320neo | 2 |
Airbus A321neo | 208 |
Airbus A350-1000 | 10 |
Airbus A350-900 | 61 |
Airbus A350F | 5 |
Boeing 737 MAX 8 | 35 |
Boeing 777-200F | 4 |
Boeing 787-9 | 9 |
Rapoartele sugerează că membrul Star Alliance evaluează în prezent o comandă de aproximativ 225 de aeronave, împărțite între aproximativ 75 de aeronave cu fuselaj larg și 150 de aeronave cu fuselaj îngust. Transportatorul a finalizat o înțelegere anterioară cu Airbus în decembrie 2023 pentru 220 de aeronave, constând din 150 de A321neo și 70 de A350. De asemenea, ia în considerare achiziționarea a 20-30 de avioane regionale, fiind în curs de evaluare modelele Embraer E2 și Airbus A220.
Bolat a declarat pentru Simple Flying: „Cu Airbus, o parte din comanda noastră considerabilă a fost finalizată. De asemenea, continuăm negocierile cu Boeing și companiile producătoare de motoare ca să ne extindem comenzile ulterioare. Când vom ajunge la un acord, completând în același timp flota noastră prin contracte de leasing, credem că vom putea atinge obiectivul nostru de 800 de aeronave până în 2033.”
Achizițiile strategice consolidează prezența globală a Turkish Airlines
În plus, Turkish Airlines explorează posibilitatea unor achiziții ca parte a planului său de a-și atinge obiectivul pentru 2033, concentrându-se pe tranzacții care consolidează conectivitatea în Europa, America Latină și Asia și adaugă valoare strategică rețelei sale. De fapt, recent, transportatorul a achiziționat o participație minoritară în compania aeriană spaniolă Air Europa pentru 349 milioane de dolari (300 milioane de euro).
Conducerea a declarat în cadrul ultimei conferințe privind rezultatele financiare că rețeaua Air Europa a fost factorul cheie al investiției, care oferă Turkish Airlines o cale mai rapidă către America Latină în cadrul planului său de creștere pentru 2033. La momentul respectiv, Bolat a declarat: „Mișcarea Air Europa este o bună oportunitate pentru noi… Va fi o investiție profitabilă și ne așteptăm la un randament bun.”
În plus, compania aeriană deține o participație de 49% în Air Albania, parte a unei strategii mai ample de extindere în Balcani. De asemenea, menține acorduri de codeshare cu mari companii aeriene globale, precum Air China, Thai Airways, Air Algérie, Air Serbia și Vietnam Airlines, ceea ce îi extinde și mai mult acoperirea rețelei.
Pe scurt
- Turkish Airlines vrea să ajungă la 800 de aeronave până în 2033, de la 449 în prezent, marcând centenarul companiei.
- Transportatorul se așteaptă să depășească pragul de 500 de avioane până la sfârșitul anului 2025.
- Compania evaluează o comandă de aproximativ 225 de aeronave noi, împărțite între 75 cu fuselaj larg și 150 cu fuselaj îngust.
- A achiziționat recent o participație minoritară în Air Europa pentru 349 milioane de dolari, ca parte a strategiei de expansiune.
- Operează peste 378.000 de zboruri anual către 131 de țări, deținând o cotă de piață globală de 2,3%.