Compania aeriană low-cost a anunțat reduceri masive de rute pentru sezonul de iarnă, acuzând aeroporturile spaniole de perceperea unor tarife necompetitive care afectează modelul de afaceri ultra-low-cost al transportatorului.
Ryanair plănuiește să reducă cu peste un milion de locuri capacitatea sa în această iarnă pe rutele către Spania, invocând taxele excesive și necompetitive impuse de aeroporturi asupra companiei aeriene, care și-a bazat întotdeauna strategia pe un model de afaceri ultra-low-cost. Ținta principală a criticilor Ryanair este operatorul aeroportuar de stat Aena, ale cărui conduceri au calificat tactica companiei aeriene drept „lipsită de onestitate”, acuzând-o că încearcă să influențeze politicile publice în propriul interes.
Aceste reduceri de rute vor afecta zborurile către o serie de destinații insulare din Spania, precum și mai multe aeroporturi regionale mai mici. Conflictul survine după ce Spania a aplicat companiei Ryanair o amendă de peste 100 de milioane de dolari pentru ceea ce a considerat „practici abuzive”, incluzând taxele pentru bagajele de mână și reducerea capacității ca răspuns la majorarea ratelor de impozitare. Ryanair a avertizat autoritățile de reglementare că reducerile sale vor avea un impact negativ asupra turismului, conectivității și locurilor de muncă, în timp ce Aena a susținut rapid că aceste majorări de tarife sunt modeste.
Cum s-a agravat acest conflict?
Economia aeroporturilor spaniole este în contradicție directă cu strategia Ryanair, care exercită presiuni cât mai mari asupra aeroporturilor pentru reducerea costurilor de operare ale companiilor aeriene. Aena, o companie deținută în proporție de 51% de stat, a susținut că aeroporturile sale vor necesita o creștere a tarifelor de mai puțin de un dolar per pasager. Organizația a acuzat Ryanair de „șantaj” și „impertinență”, din cauza refuzului său de a se conforma, exagerând în același timp numărul de zboruri pe care le va retrage efectiv, conform Financial Times.
Ryanair a replicat că Aena însăși constituie un monopol necompetitiv și că va realoca aeronavele către țările care reduc taxele și impozitele, menționând Suedia și Ungaria ca două exemple principale. Transportatorul și-a reafirmat rapid convingerile, declarând următoarele:
„Aceste reduceri vor afecta și mai mult aeroporturile regionale spaniole, deja vulnerabile, și vor duce inevitabil la o pierdere de investiții, conectivitate, turism și locuri de muncă”, a adăugat Ryanair, avertizând că „multe rute vor deveni neviabile din punct de vedere economic”.
Deci, Ryanair are de fapt dreptate?
Întrebarea esențială este dacă aceste reduceri sunt efectiv rezultatul convingerilor Ryanair că noile tarife aeroportuare îi vor limita capacitatea de a obține profituri pe aceste rute sau dacă amenințarea cu eliminarea acestor servicii reprezintă doar o tactică de negociere. Există argumente care susțin poziția ambelor părți, iar pasagerii și investitorii vor trebui să evalueze această problemă atunci când vor determina ce ar putea însemna această dispută.
Privind din perspectiva Ryanair, transportatorul, o companie aeriană low-cost cunoscută pentru serviciile sale extrem de ieftine, operează multe rute cu marjă redusă către destinații mai mici și regionale pe care companiile aeriene tradiționale nu le deservesc. Acestea oferă servicii aeriene valoroase, accesibile și fiabile către destinații care altfel nu ar beneficia de zboruri directe. Chiar și cele mai mici modificări ale marjelor operaționale ale unei companii aeriene pot duce la reduceri semnificative ale profitabilității, ceea ce poate determina o companie aeriană cu modelul Ryanair să decidă să părăsească piața.
Argumentele Ryanair | Argumentele Aena |
---|---|
Marje reduse pe multe rute spaniole | Taxe relativ modeste |
Căutarea serviciilor aeriene accesibile, convenabile și fiabile | Ryanair are un istoric de presiuni asupra autorităților de reglementare |
Din perspectiva Aena, Ryanair este o corporație gigant care încearcă să se opună tarifelor care îi afectează profitul profitul într-o măsură nesemnificativă, mai ales având în vedere că rutele spaniole reprezintă o parte importantă, dar nu majoră, din portofoliul general al companiei aeriene. În plus, Ryanair are reputația de a exercita presiuni asupra autorităților de reglementare aeroportuare pentru a obține ceea ce dorește.
Cum au reacționat piețele la această informație?
Știrile din această săptămână au dus la volatilitate extinsă a prețului acțiunilor Ryanair, acțiunile fiind tranzacționate în prezent cu o scădere de 4,12% pe săptămână, conform Stock Analysis. Acestea demonstrează unele dintre cele mai mari fluctuații ale prețului acțiunilor pe care compania le-a înregistrat de la raportarea rezultatelor financiare din iulie.
În rest, compania a înregistrat un an puternic pentru investitori, care au continuat să aibă încredere în perspectivele de creștere ale companiei aeriene. Există o serie de motive în spatele acestui fapt, inclusiv capacitatea companiei aeriene de a menține un bilanț curat.
Există unii manageri de investiții care se îndoiesc de perspectivele de creștere ale companiei. În prezent, aproximativ 0,7% din totalul acțiunilor sunt deținute pe termen scurt.
Pe scurt
- Ryanair reduce cu peste un milion de locuri capacitatea sa în Spania pentru sezonul de iarnă, invocând taxele excesive impuse de aeroporturi.
- Conflictul cu Aena, operatorul aeroportuar de stat spaniol, escaladează după amendarea Ryanair cu peste 100 de milioane de dolari pentru practici abuzive.
- Argumentele diferă: Ryanair susține că operează rute cu marjă redusă către destinații regionale, în timp ce Aena consideră majorările de tarife modeste.
- Impactul pe piețe: Acțiunile Ryanair au scăzut cu 4,12% săptămâna aceasta, reprezentând unele dintre cele mai mari fluctuații din ultimele luni.