Asociația principalelor companii aeriene europene A4E și guvernul lituanian critică noile prevederi, considerând că slăbesc protecția pasagerilor în favoarea operatorilor aerieni.

Miniștrii transporturilor din UE au ajuns la un acord politic privind revizuirea drepturilor pasagerilor aerieni și răspunderii companiilor aeriene. Ca parte a acordului negociat timp de 12 ani, țările UE au convenit să prelungească perioada de așteptare înainte ca pasagerii să poată solicita despăgubiri pentru zborurile întârziate. Poziția Consiliului UE va fi transmisă acum Parlamentului European pentru a doua lectură. Parlamentul va avea apoi posibilitatea să aprobe, să modifice sau să respingă propunerea.

Cadrul propus a fost criticat atât de politicieni, cât și de cea mai mare asociație de companii aeriene din Europa. Guvernul lituanian s-a opus propunerii UE. Ministrul transporturilor, Eugenijus Sabutis, și-a exprimat această poziție în cadrul reuniunii Consiliului Transporturi, Telecomunicații și Energie din Luxemburg, din 6 iunie 2025, potrivit unui raport LRT. Guvernul consideră că aceste modificări ar slăbi drepturile pasagerilor. Între timp, A4E, care reprezintă principalele companii aeriene europene, se aștepta la praguri mai ridicate pentru întârzieri.

Care sunt modificările propuse

În conformitate cu acordul propus, pasagerii vor avea dreptul la despăgubiri pentru zborurile pe distanțe scurte și intraeuropene sub 3.500 km numai dacă întârzierea depășește patru ore, față de pragul inițial de trei ore. În astfel de cazuri, aceștia vor primi o despăgubire de 300 EUR. Anterior, pasagerii aveau dreptul la 250 EUR.

Pentru zborurile lungi de peste 3.500 km, pasagerii vor avea dreptul la 500 EUR dacă zborul lor înregistrează o întârziere de șase ore sau mai mult. De remarcat faptul că miniștrii UE au redus cu 100 EUR despăgubirile pentru întârzierile zborurilor lungi. Anterior, pasagerii aveau dreptul să primească 600 EUR dacă un zbor lung avea o întârziere de trei ore sau mai mult.

În plus, noua propunere sugerează că pasagerii nu ar mai trebui să depună o cerere separată de despăgubire sau de rambursare în cazul unei anulări. În schimb, companiile aeriene ar fi obligate să o proceseze automat. Comentând noul cadru, Dariusz Klimczak, ministrul infrastructurii din Polonia, a declarat:

„Poziția adoptată în sfârșit astăzi răspunde unei cereri urgente a pasagerilor aerieni și a companiilor aeriene pentru norme actualizate, mai clare și mai simple. Normele revizuite vor aduce pasagerilor aerieni peste 30 de drepturi noi, aplicabile din momentul achiziționării biletului până la sosirea la destinație și, în unele cazuri, chiar și după aceea. Este o etapă istorică, întrucât nu s-a putut ajunge la un acord în ultimii 12 ani.”

A4E își exprimă dezamăgirea față de reforma drepturilor pasagerilor

Răspunzând la acordul statelor membre privind reforma drepturilor pasagerilor, Ourania Georgoutsakou, director general al Airlines for Europe (A4E), a declarat că „statele membre au eșuat în ultima etapă a procesului”.

A4E, care reprezintă principalele companii aeriene europene, printre care Lufthansa, Ryanair și Air France-KLM, a criticat rezultatul, deoarece prefera un prag mai ridicat pentru întârzieri. Aceasta a afirmat că, în loc să adopte praguri de întârziere de cinci și nouă ore, care ar fi putut salva până la 70% din zborurile anulate recuperabile, statele membre au slăbit propunerea inițială a Comisiei Europene și au complicat și mai mult sistemul.

Comisia Europeană a propus inițial extinderea pragului de întârziere la cinci ore pentru zborurile pe distanțe scurte și la nouă ore pentru zborurile pe distanțe lungi. Cu toate acestea, mulți politicieni au respins acest plan, care ar fi avantajat companiile aeriene și ar fi dus la o protecție mai slabă a pasagerilor.

Reglementări mai stricte privind drepturile de redirecționare

Miniștrii UE au actualizat 30 de drepturi ale pasagerilor aerieni. O modificare importantă impune companiilor aeriene să ofere pasagerilor redirecționarea în cel mai scurt timp posibil, inclusiv opțiuni pentru zboruri operate de alți transportatori sau mijloace de transport alternative, dacă este cazul.

Dacă redirecționarea nu este oferită în termen de trei ore de la întârziere sau anulare, pasagerii vor avea dreptul să își organizeze singuri călătoria și să solicite o rambursare de până la 400% din prețul inițial al biletului.

În plus, dreptul la asistență, cum ar fi băuturi răcoritoare, mese și cazare, este acum definit în mod explicit. Dacă o companie aeriană nu oferă acest sprijin, pasagerii pot să își organizeze singuri călătoria și să solicite rambursarea ulterior. În cazul unei întârzieri pe pistă, pasagerii au dreptul la asistență minimă și trebuie să li se permită să părăsească aeronava după trei ore.

Pe scurt

  • Cadru legislativ: UE finalizează după 12 ani acordul politic privind revizuirea drepturilor pasagerilor aerieni, cu modificări ale pragurilor de despăgubire de la 3 la 4-6 ore.
  • Impact financiar: Compensațiile cresc cu 50 EUR pentru zborurile sub 3.500 km (250→300 EUR), dar scad cu 100 EUR pentru distanțele lungi (600→500 EUR).
  • Opoziție sectorială: A4E critică compromisul, estimând că pragurile inițial propuse (5-9 ore) ar fi economisit 70% din costurile zborurilor anulate recuperabile.
  • Noi obligații operaționale: Introducerea redirecționării obligatorii în 3 ore și rambursarea până la 400% din tariful original, plus procesarea automată a cererilor de despăgubire.
  • Extindere drepturi: Implementarea a 30 de categorii actualizate de drepturi pasageri, aplicabile din achiziția biletului până după sosire.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.