Safran și CFM International se află în prim-planul primei runde a celei de-a doua faze a programului Clean Aviation, care vizează finanțarea testării în zbor a unui motor cu rotorul deschis (suflantă necarenată).
Lansarea următorului apel de propuneri, aștepat în februarie 2025, prevede alocarea a 380 de milioane de euro (aproximativ 400 de milioane de dolari) din partea Uniunii Europeane. Această sumă va fi egalată sau chiar depășită de contribuțiile din partea industriei.
Printre temele celui de-al treilea apel – după două runde anterioare – se numără demonstrarea în zbor a unei arhitecturi de motoare cu suflanta necarenată.
Un consorțiu condus de Safran Aircraft Engines a primit deja 100 de milioane de euro în prima fază a Clean Aviation, pentru proiectul denumit OFELIA (Open Fan for Environmental Low Impact of Aviation – Suflantă Necarenată pentru un Impact Redus al Aviației asupra Mediului Înconjurător).
Acest proiect se va derula până la 31 decembrie anul viitor și urmărește validarea arhitecturii suflantei fără carenaj la nivelul de pregătire tehnologică TRL5, în cadrul programului demonstrativ CFM RISE.
Proiectul OFELIA prevede o testare extinsă la sol pentru un motor cu suflantă necarenată, definirea unui sistem de propulsie pregătit pentru zbor și realizarea unei demonstrații în zbor pentru faza a doua a programului Clean Aviation.
Alți membri ai consorțiului OFELIA includ mai multe filiale europene ale GE Aerospace – partenerul Safran în cadrul întreprinderii comune CFM – și Airbus, care a confirmat anterior testarea în zbor a motorului RISE pe o platformă A380.
Un alt obiectiv de finanțare în cadrul aceleiași categorii de proiecte pentru aeronave cu rază scurtă și medie (SMR) este demonstrarea la sol și pregătirea pentru testare în zbor a unui motor turboventilator cu angrenaje, având un raport de trecere foarte mare.
Două proiecte axate pe arhitecturile turbosuflantelor cu angrenaje au primit finanțare în prima fază a programului Clean Aviation. Un consorțiu condus de Rolls-Royce explorează scalarea conceptului UltraFan, iar MTU Aero Engines și partenerii săi dezvoltă tehnologii hibride-electrice și îmbunătățite cu apă.
Pentru fluxul de lucru regional, programul Clean Aviation va finanța demonstrarea în zbor a sistemelor de propulsie hibride-electrice, alături de teste la sol pentru un sistem similar, incluzând modificări și integrarea pilonului și a nacelii.
Rolls-Royce și GE Avio conduc proiecte din faza întâi legate de sisteme de propulsie hibride-electrice pentru aplicații regionale.
În total, 145 de milioane de euro vor fi alocate proiectelor regionale, 205 milioane pentru aeronave SMR, iar câte 15 milioane de euro pentru teme „accelerate” și studii de impact privind conceptele și integrarea aeronavelor.
Printre prioritățile celui de-al treilea apel de propuneri se regăsesc: proiectarea și integrarea unor baterii performante, rezistența la impact a sistemelor de stocare a hidrogenului lichid integrate în fuzelaj și concepte avansate pentru conversia și distribuția fiabilă a energiei electrice.
Proiectele selectate vor fi selectate în 2025, urmând să fie demarate oficial la sfârșitul anului sau la începutul lui 2026.
A doua etapă a programului include două noi cereri de propuneri – prevăzute pentru martie 2026 și 2027 – cu un buget total de 910 milioane de euro. Programul Clean Aviation va oferi 1,7 miliarde de euro în cele două faze, iar industria va contribui cu 2,4 miliarde de euro.
Programul este proiectat să sprijine tehnologiile aviatice care vor intra în uz până în 2035, respectând termenele stabilite de marii producători pentru noile generații de aeronave.