Forțele Aeriene Iraniene se pregătesc să scrie ultimul capitol din povestea legendarului avion de vânătoare F-14 Tomcat. După 45 de ani de serviciu activ, această aeronavă emblematică va fi înlocuită cu noul Su-35 rusesc, marcând astfel sfârșitul unei ere în aviația militară iraniană.
Rezumat
- Iranul retrage din serviciu avioanele F-14 Tomcat după 45 de ani și le înlocuiește cu 24 de aparate Su-35S rusești.
- Din flota inițială de 79 de F-14, numărul celor încă operaționale este incert (între 24-41 aeronave).
- Starea tehnică precară a flotei F-14 s-a evidențiat la show-ul aviatic de la Kish 2024, unde singurul Tomcat participant a rămas la sol.
Potrivit publicației specializate The War Zone, Iranul urmează să primească 24 de avioane de vânătoare Su-35S Flanker de la Rusia, acestea fiind primele aeronave de luptă moderne achiziționate de Iran după Revoluția din 1979. Specialiștii consideră că acest nou aparat reprezintă un “salt generațional” în comparație cu veteranul F-14.
Schimbarea vine într-un moment crucial pentru forțele aeriene iraniene, care s-au confruntat cu provocări majore în menținerea flotei îmbătrânite de F-14. Un raport recent al Institutului Internațional de Studii Strategice (IISS) arată că în prezent Iranul dispune doar de o flotă de luptă limitată, ce include 9 aparate F-4 și F-5, o escadrilă de Su-24 Fencers și “câteva” MiG-29, F-7 și F-14.
Din cele 79 de aparate F-14 Tomcat livrate inițial Iranului, numărul exact al celor încă operaționale rămâne neclar. FlightGlobal estima în 2019 că aproximativ 24 de aparate ar mai fi în serviciu, în timp ce raportul din 2025 menționează 41 de aeronave “active” – cifră ce ar putea include și aparate neoperaționale.
Starea tehnică precară a flotei F-14 a devenit evidentă la recentul show aviatic de la Kish din 2024, unde doar un singur Tomcat a participat. Avionul a efectuat o singură demonstrație în ziua premergătoare evenimentului, apoi a rămas la sol ca exponat static. O cursă demonstrativă planificată între F-14 și un Lamborghini a fost anulată din cauza unor probleme tehnice ale aeronavei.
Problema principală a flotei F-14 o reprezintă radarul de control al focului AN/AWG-9, odinioară ultramodern, care funcționează acum cu capacitate redusă. Sistemul de armament ridică și el semne de întrebare, starea rachetelor aer-aer AIM-54 Phoenix și AIM-7 Sparrow fiind incertă.
Cu toate acestea, F-14 Tomcat rămâne un simbol al aviației militare iraniene. Din cele 712 aparate construite vreodată, Iranul a fost singurul client de export, primind 79 din cele 80 de aeronave comandate. Aceste avioane s-au dovedit extrem de eficiente în timpul războiului Iran-Irak (1980-1988), doborând numeroase aparate irakiene, deși aproximativ 16 Tomcat-uri au fost pierdute în conflict.