Nieuport 17 – scurt istoric

Apărut pe Frontul de Vest în martie 1916, avionul de vânătoare Nieuport 17 a fost o versiune îmbunătățită a modelelor Nieuport 11 și Nieuport 16 monoloc, devenind cel mai reușit și celebru model dintre toate avioanele de vânătoare Nieuport care au luat parte la Marele Război din 1914-1918.

Derivat direct din Nieuport 16, Nieuport 17 a păstrat motorul Le Rhône de 110 CP folosit la Nieuport 16, deosebindu-se în principal de modelele Nieuport anterioare prin aripile cu anvergură și suprafață mărite (15 m2 în loc de 13 ). Din această cauză, era adesea numit Nieuport „15” sau „15-mètre (metri)”. Aripile inferioare cu un singur lonjeron de la modelul Nieuport 11 aveau tendința să se răsucească când aeronava intra în picaj sau executa manevre bruște, astfel că modelul Nieuport 17 a fost echipat cu un lonjeron întărit.

În serviciu, Nie.17 a devenit una dintre cele mai reușite și apreciate aeronave de luptă din întregul război, atât pentru calitățile sale de zbor, cât și pentru capacitatea de luptă. În vremurile când piloții de vânătoare de elită puteau practic să-și aleagă propriile aparate de zbor, prezența unor nume precum Ball, Bishop, Boyau, Guynemer și Nungesser printre cei care au pilotat micul Nieuport constituie o recomandare în sine. Avea o vizibilitate excelentă din cabina de pilotaj, era un avion de luptă de primă clasă și, în cuvintele comandantului C. R. Samson, R.N.A.S., se înălța „ca o vrăjitoare”. De asemenea, și-a câștigat reputația de „distrugător de baloane” cu rachetele Le Prieur. Primele avioane Nieuport 17 au luptat cu o mitralieră Lewis montată pe un suport Foster deasupra secțiunii centrale superioare, însă o singură mitralieră Vickers sincronizată a înlocuit-o pe aceasta la aeronavele ulterioare.

Au fost efectuate experimente individuale cu două mitraliere, dar s-a constatat că acestea duceau la o scădere inacceptabilă a performanțelor. Prima unitate franceză care a primit Nieuport 17 a fost Escadrille N.57, la 2 mai 1916; alte escadrile franceze au fost N.3, N.38, N.55, N.65 și N.103.

Avioanele Nieuport 17 britanice s-au alăturat camarazilor francezi în serviciu câteva săptămâni mai târziu, servind în cele din urmă cu escadroanele nr. 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10 și 11 R.N.A.S. și escadroanele nr. 1, 29, 32, 40 și 60 R.F.C. pe Frontul de Vest. Acest tip de avion a fost utilizat și de R.F.C. în Macedonia. Numărul celor aflate în serviciul britanic rămâne incert: doar optzeci și nouă de numere de serie cunoscute (toate pentru avioane R.F.C.) se referă în mod specific la Nieuport 17, dar acesta era în mod evident doar o fracțiune din totalul general. O sursă citează cifra de cinci sute douăzeci și șapte de Nieuport 11/17 în serviciul R.F.C./R.N.A.S., dintre care majoritatea ar fi fost modelul 17. O sută cincizeci de Nieuport 17 au fost construite în Italia de Macchi; au fost construite și au servit în Rusia; douăzeci au fost furnizate Serviciului Aerian al Armatei Olandeze în 1917, altele Aviației Militare Belgiene și două Finlandei. Șaptezeci și șase au fost achiziționate de AEF ca avioane de antrenament pentru vânătoare. În august 1917, mai erau încă trei sute șaptesprezece Nieuport 17 în serviciul francez de primă linie.

Aeronavele de producție târzie, echipate cu motoare Clerget 9 B de 130 CP, au fost denumite Nieuport 17bis. Nieuport 21 era un avion de antrenament cu două locuri, echipat cu un motor Le Rhône de 80 CP: o sută nouăzeci și opt au fost vândute Statelor Unite în 1917-18. Nieuport 23, construit pentru utilizare franceză, britanică și americană, avea o aerodinamică îmbunătățită și suprafețe ale cozii similare cu cele care au apărut mai târziu pe Nieuport 28. Unele Nieuport 23 au fost vândute după război către Fliegertruppe elvețiană, iar mai multe avioane cu un loc și două locuri au devenit aeronave sportive sau private în perioada de pace. Succesul avioanelor de vânătoare Nieuport, și în special al modelului Nieuport 17, s-a menținut chiar și în fața avioanelor Albatros D.I și a primelor avioane de vânătoare Halberstadt, teoretic superioare, iar faptul că avioanele de vânătoare germane ulterioare au fost proiectate pe baza instrucțiunilor de a încorpora multe dintre caracteristicile care au făcut avioanele Nieuport atât de remarcabile reprezintă un tribut semnificativ adus aeronavelor franceze.

Caracteristici tehnice

Țară de origine:
Franța
Constructor:
Nieuport
Tip:
Avion de vânătoare
Dimensiuni:
Anvergură: 8,20 m
Lungime: 5,96 m
Înălțime: 2,44 m
Greutate:
Gol: 374 kg
Totală: 560 kg
Grup propulsor/motor :
1 × motor rotativ Le Rhône 9Ja cu 9 cilindri de 82 kW (110 cp)
Performanțe:
Viteză maximă: 170 km/h
Plafon: 5.300 m
Rază de acțiune maximă: 250 km
Armament:
(Franța) 1 mitralieră sincronizată Vickers de 7,7 mm (.303 in) și/sau 1 mitralieră Lewis de 7,7 mm (.303 in) montată pe aripa superioară
(UK) 1 mitralieră Lewis montată pe suport Foster pe aripa superioară
8 × rachete Le Prieur (rar)
Produs:
1916-1918

Nieuport 17 – schițe/desene tehnice și planuri pentru modelism

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.