Nieuport 11 « Bébé » – scurt istoric

Nieuport 11 își are originea într-un mic biplan monoloc propulsat de un motor Gnome de 80 CP, proiectat de Gustave Delage pentru a concura în cursa Gordon Bennett din 1914. Deși cursa a fost anulată din cauza declanșării Primului Război Mondial, Nieuport 11 a fost rapid acceptat pentru producție ca avion de vânătoare pentru Aviation Militaire.

Nieuport 11 era un avion monopost cu un design elegant, propulsat de un motor rotativ Gnome sau Le Rhône de 80 CP și echipat cu un pistol Lewis montat deasupra planului superior pentru a trage în afara discului elicei. Dimensiunile sale reduse i-au adus rapid porecla „Bébé” (Bebeluş) când a intrat în serviciu în vara anului 1915.

Prima comandă pentru Nieuport 11 „Bébé” a venit din Marea Britanie, urmată rapid de altele din partea guvernelor francez, belgian, italian și rus. Piloții au apreciat imediat manevrabilitatea excelentă și viteza de urcare mare a aeronavei. Nieuport 11 s-a dovedit instrumentul ideal pe care au fost dezvoltate mai multe tactici noi de luptă aeriană în perioada 1915-1916. Ball, Bishop, de Rose, Navarre și Nungesser s-au numărat printre numeroşii piloţi de vânătoare celebri care au zburat cu Nieuport 11.

Din câte se cunoaște, șase avioane Nieuport 11 au servit în cadrul Escadrilei nr. 3 a Serviciului Aerian al Marinei Regale (R.N.A.S.), iar deoarece acest tip a fost utilizat și de Escadrila nr. 1, este rezonabil să presupunem că cel puțin o duzină dintre „Nieuport Scouts” cărora li s-au alocat numere de serie R.N.A.S. erau de tipul Nieuport 11 „Bébé”. Din martie 1916, acestea au fost utilizate și în Franța de către Royal Flying Corps (R.F.C.). Nu există numere de serie R.F.C. cunoscute pentru avioanele Nieuport 11, deși cinci numere au fost alocate modelului „Nieuport 13”. Este posibil ca acestea să fi fost tot avioane Nieuport 11, care erau uneori denumite „13” – o referire la suprafața portantă a aripilor acestui avion (13 m²), nu o titulatură oficială. Multe alte numere de serie R.F.C. au fost alocate unor „Nieuport Scouts” nespecificați, iar unele dintre acestea erau, fără îndoială, avioane Nieuport 11.

În afară de Franța, modelul Nieuport 11 „Bébé” a fost utilizat și în Dardanele de către R.N.A.S.

În Italia, Macchi a construit 646 de astfel de aeronave, care au rămas ca dotare standard până la mijlocul anului 1917; Olanda a cumpărat cinci și a construit alte 20 sub licență. Principala contribuție a modelului Nieuport 11 la războiul aerian a fost rolul său, alături de modelul britanic Airco DH.2, în înfrângerea așa-numitului „flagel Fokker”.

Până la sfârșitul anului 1916, s-au înregistrat o serie de pierderi din cauza structurii deficitare a planului inferior și, în orice caz, performanțele modelului Nieuport 11 „Bébé” deveniseră inadecvate la acea vreme. În 1917 a apărut o versiune experimentală cu trei planuri, dar aceasta nu a fost continuată.

Caracteristici tehnice

Țară de origine:
Franța
Constructor:
Nieuport
Tip:
Avion de vânătoare
Dimensiuni:
Anvergură: 7,55 m
Lungime: 5,8 m
Înălțime: 2,4 m
Greutate:
Gol: 344 kg
Totală: 480 kg
Grup propulsor/motor :
un motor rotativ Gnome-Rhône de 80 CP
Performanțe:
Viteză maximă: 156 km/h
Plafon: 4600 m
Rază de acțiune maximă: 330 km
Armament:
1 × mitralieră Hotchkiss (en) sau Lewis
8 × rachete Le Prieur (opțional)
Produs:
1915–1918

Nieuport 11 « Bébé » – schițe/desene tehnice și planuri pentru modelism

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.