Livrarea noii aeronave prezidențiale americane Boeing VC-25B ar putea întârzia până în 2029 sau chiar mai mult, punând sub semnul întrebării șansa actualului președinte Donald Trump de a se bucura de cea mai avansată aeronavă prezidențială din istorie.
Rezumat
- Noul Air Force One întârzie până în 2029, Donald Trump riscă să nu-l folosească niciodată ca președinte.
- Boeing colaborează cu Elon Musk pentru accelerarea proiectului, după o donație de 277 milioane de dolari către campania Trump.
- Costurile depășesc masiv bugetul inițial, cu pierderi totale de 2,7 miliarde de dolari.
Un oficial al Casei Albe a dezvăluit că programul de modernizare a Air Force One, demarat în martie 2020, se confruntă cu obstacole majore. Principalele provocări sunt legate de problemele în lanțul de aprovizionare și de modificările frecvente ale specificațiilor tehnice, potrivit Reuters.
În încercarea de a accelera procesul, Boeing a apelat la expertiza lui Elon Musk, care s-a alăturat echipei după o donație substanțială de peste 277 milioane de dolari pentru campania Trump. Kelly Ortberg, directorul executiv Boeing, a confirmat la CNBC colaborarea cu Musk: „Președintele dorește aceste avioane mai devreme, așa că lucrăm împreună cu Elon ca să identificăm soluții pentru accelerarea programului”.
Forțele Aeriene ale Statelor Unite (USAF) au anunțat deja că prima dintre cele două aeronave VC-25B, care va purta indicativul Air Force One când transportă președintele în exercițiu, nu va fi gata până în ianuarie 2027. Cea de-a doua aeronavă are termen de livrare aprilie 2027, cu o posibilă extindere până în februarie 2028.
Inspecții la cel mai înalt nivel
Atât Musk, cât și Trump urmăresc îndeaproape evoluția proiectului început în 2018, când președintele de atunci a acordat Boeing contractul cu preț fix pentru înlocuirea vechilor VC-25A, bazate pe Boeing 747-200.
În decembrie, Musk a făcut o vizită la facilitățile Boeing din San Antonio, Texas. Conform Bloomberg, miliardarul, care conduce acum și Departamentul de Eficiență Guvernamentală (DOGE), a evaluat personal progresul lucrărilor la cele două aeronave prezidențiale.
Recent, Trump a inspectat personal un Boeing 747-8 cu vechime de 12 ani, staționat pe Aeroportul Internațional Palm Beach. Aeronava aparținuse anterior Qatar Amiri Flight, compania care operează flota oficială a statului Qatar.
Depășiri masive de buget
Contractul inițial de 3,9 miliarde de dolari pentru transformarea celor două Boeing 747-8 în aeronave prezidențiale s-a dovedit insuficient. Boeing a înregistrat pierderi consecutive: 168 milioane dolari în 2020, 318 milioane în 2021, 1,4 miliarde în 2022, 482 milioane în 2023 și 379 milioane în 2024. Totalul pierderilor previzionate pentru programul VC-25B a ajuns la 2,7 miliarde dolari până la sfârșitul anului 2024.