Europa face un pas uriaș spre viitorul aviației ecologice. Uniunea Europeană pregătește o finanțare record de 380 de milioane de euro pentru testarea unui motor revoluționar cu rotor deschis, în cadrul programului Clean Aviation. Această sumă va fi cel puțin dublată prin contribuțiile industriei aeronautice.
Safran Aircraft Engines și CFM International se află în prima linie a acestei revoluții tehnologice. Consorțiul condus de Safran a obținut deja o finanțare de 100 de milioane de euro pentru proiectul OFELIA (Open Fan for Environmental Low Impact of Aviation), care promite să transforme radical modul în care zburăm.
Airbus, gigantul european al aviației, și-a confirmat participarea în acest proiect ambițios și va testa noul motor RISE pe un avion A380. Testele extinse la sol sunt în plină desfășurare, cu obiectivul clar de a atinge nivelul de maturitate tehnologică TRL5 până la sfârșitul anului 2024.
Programul nu se oprește aici. Un buget consistent de 205 milioane de euro este dedicat dezvoltării aeronavelor cu rază scurtă și medie de acțiune, în timp ce 145 de milioane de euro vor susține aviația regională. Rolls-Royce și GE Avio coordonează proiecte dedicate sistemelor de propulsie hibrid-electrice, o altă direcție promițătoare pentru viitorul aviației.
Printre inovațiile cheie se numără:
- Baterii de înaltă performanță
- Sisteme avansate de stocare a hidrogenului lichid în fuzelajul aeronavelor
- Tehnologii revoluționare pentru conversia și distribuția energiei electrice
Selecția proiectelor câștigătoare va avea loc în 2025, cu lansare oficială la sfârșitul aceluiași an sau începutul lui 2026. Programul Clean Aviation va continua cu încă două apeluri de propuneri în martie 2026 și 2027, având un buget total de 910 milioane de euro.
În total, această inițiativă strategică europeană va mobiliza 4,1 miliarde de euro până în 2035 – 1,7 miliarde din partea UE și 2,4 miliarde contribuție industrială – pentru ca să transforme complet industria aeronautică europeană.