Un avion Boeing 737-700 din flota TAROM a fost avariat după ce bucăți de asfalt s-au desprins de pe o cale de rulare pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” și au lovit fuzelajul.

Rezumat

  • Un avion TAROM Boeing 737-700 a fost avariat de bucăți de asfalt pe Aeroportul Otopeni.
  • Fragmentele de asfalt au provocat daune fuzelajului și unei antene radio.
  • CNAB a emis un NOTAM și a recomandat măsuri pentru prevenirea apariției obiectelor străine.
  • Investigația este în desfășurare, iar AIAS va publica un raport final.

Incidentul, clasificat drept „grav” de Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS), s-a produs pe 18 ianuarie 2025, însă detaliile au fost făcute publice abia pe 26 februarie.

Detalii despre incident

Aeronava, înmatriculată YR-BGG, era programată să opereze zborurile TAROM RO607 (București – Timișoara) și RO608 (Timișoara – București). După aterizarea la București, la ora locală 19:18, pe pista 26L, avionul a fost direcționat pe traseul căilor de rulare G-N-S-L spre poziția de parcare 106, unde pasagerii au fost debarcați.

În jurul orei 20:10, personalul tehnic al companiei a identificat avarii la fuzelaj, inclusiv zgârieturi și perforații. Investigațiile preliminare au indicat că daunele au fost cauzate de bucăți de asfalt desprinse de pe calea de rulare „N”. Fragmentele au lovit partea inferioară a aeronavei, în zona de îmbinare a aripii cu fuzelajul, deteriorând un panou exterior și o antenă radio. Două bucăți de asfalt au rămas înfipte în structura avionului.

Măsuri și investigații

Autoritățile au prelevat probe din asfaltul desprins și din stratul de uzură al aeroporturilor „Henri Coandă” și „Traian Vuia” din Timișoara, acestea fiind trimise pentru analiză la un laborator specializat.

În urma incidentului, AIAS a emis recomandări urgente pentru Compania Națională Aeroporturi București (CNAB):

  • Monitorizarea atentă și întreținerea căilor de rulare pentru prevenirea apariției obiectelor străine (FOD – Foreign Object Debris);
  • Notificarea echipajelor de zbor cu privire la riscurile asociate stratului de uzură afectat.

CNAB a emis un NOTAM (Notice to Airmen) pe 22 ianuarie 2025, la patru zile după eveniment, informând operatorii aerieni despre situație.

Investigația este în curs de desfășurare, iar AIAS va publica raportul final cu concluziile și cauzele probabile ale incidentului. În urma acestui eveniment, TAROM a menținut aeronava la sol pentru reparații, aceasta revenind în serviciu după aproximativ 18 ore.

Incidentul ridică semne de întrebare privind întreținerea infrastructurii aeroportuare și măsurile necesare pentru a preveni astfel de situații în viitor. Autoritățile promit implementarea unor controale suplimentare pentru siguranța operațiunilor aeriene pe aeroporturile din România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.